menu

Słyszenie a słuchanie - poznaj różnice


Czy kiedykolwiek zastanawialiście się nad tym, jak ważne jest odróżnienie słyszenia od słuchania? Choć oba te pojęcia są ze sobą powiązane, to jednak mają różne znaczenie. W tym wpisie przyjrzymy się bliżej tym dwóm zagadnieniom, ze szczególnym uwzględnieniem wskazań do badania słuchu u dzieci.

Słyszenie - podstawowy zmysł

Słyszenie to jeden z pięciu podstawowych zmysłów, który pozwala nam na odbieranie dźwięków. Działa ono na zasadzie przetwarzania fal dźwiękowych przez ucho zewnętrzne, środkowe i wewnętrzne, a następnie przekazywania sygnałów do mózgu. Słyszenie jest procesem biologicznym i niezależnym od naszej woli - nawet gdy śpimy, nasze uszy nadal rejestrują dźwięki.

Badanie słuchu u dzieci - klucz do prawidłowego rozwoju

W przypadku dzieci, sprawne słyszenie jest niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i komunikacji. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie badania słuchu u dzieci już we wczesnym wieku. W Polsce badanie przesiewowe słuchu noworodków jest obowiązkowe i przeprowadzane jest w pierwszych dniach życia dziecka. Jeśli test wykaże jakiekolwiek nieprawidłowości, konieczne jest dalsze diagnostyczne badanie słuchu.

Niestety, nawet jeśli wynik badania przesiewowego jest prawidłowy, w późniejszym okresie życia dziecka mogą pojawić się problemy ze słuchem. Dlatego warto regularnie kontrolować słuch dziecka, zwłaszcza gdy zauważymy u niego trudności w nauce mowy, częste błędy wymowy lub problemy z koncentracją. Badanie słuchu u dzieci w Świdnicy, a także inne badania diagnostyczne, wykonasz w naszej Poradni przy ul. Pułaskiego 19.

Słuchanie - umiejętność, którą warto rozwijać

Słuchanie to natomiast proces aktywnego odbierania i interpretowania dźwięków, który wymaga zaangażowania naszej uwagi i zrozumienia. Słuchanie to umiejętność, którą można rozwijać przez całe życie. Warto uczyć dzieci słuchania już od najmłodszych lat, gdyż wpływa to na ich zdolności komunikacyjne, empatię oraz umiejętność nawiązywania relacji z innymi ludźmi. 

Rozwijanie umiejętności słuchania u dzieci warto zacząć od codziennych sytuacji, takich jak czytanie bajek na głos, wspólne śpiewanie piosenek czy rozmowy na różne tematy. Ponadto, warto zachęcać dzieci do słuchania dźwięków natury, uczestniczenia w zajęciach muzycznych czy nauki gry na instrumencie.

Wróć