menu

Dysleksja

Dysleksja to specyficzne trudności w uczeniu się mogą być zdefiniowane jako: niespodziewany i niewytłumaczalny stan u dziecka o inteligencji co najmniej w granicach normy, wyrażający się znacznym opóźnieniem w co najmniej jednym zakresie uczenia się.

Diagnoza, terapia i leczenie dysleksji

Przyczyna

Obecnie za przyczynę dysleksji przyjmuje się najczęściej mikrouszkodzenia układu nerwowego — niedostatecznie rozwinięte ośrodki, odpowiadające za percepcję wzrokową i słuchową. Przyjmuje się także czynniki genetyczne, lub środowiskowe, które niszczą mózg (zła dieta, stres).

Terminologia

Specjaliści wyróżniają kilka odmian dysleksji. Trudności typu dyslektycznego mogą występować oddzielnie lub łączyć się.

  • Dysleksja - to trudności w płynnym czytaniu (często połączona z trudnościami w pisaniu).
  • Dysortografia - to kłopoty z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym także nagminne popełnianie błędów ortograficznych, pomimo werbalnej znajomości zasad ortografii).
  • Dysgrafia - to problemy z kaligrafia, czyli tzw. Brzydkie pismo, trudne niekiedy do odczytania przez samego piszącego.
  • Hiperdysleksja - terminem ty określa się trudności w czytaniu ze zrozumieniem. Oznacza to że czytający dobrze opanował samą technikę czytania, ale słabo rozumie treść czytanego tekstu.

W praktyce wyróżnia się najczęściej trzy typy dysleksji:

  1. Dysleksja typu wzrokowego, gdzie występują przede wszystkim zaburzenia percepcji wzrokowej i pamięci wzrokowej;
  2. Dysleksja typu słuchowego, u podłoża której leżą zaburzenia percepcji słuchowej i pamięci słuchowej powiązane często z zaburzeniami językowymi;
  3. Dysleksja integracyjna- rozpoznanie jest wówczas, gdy rozwój funkcji percepcyjnych jest zgodny z wiekiem, natomiast zaburzony jest proces integrowania bodźców napływających z rożnych zmysłów.

Objawy

  • opóźniony rozwój mowy;
  • mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo);
  • wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;
  • trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
  • oburęczność;
  • mylenie prawej i lewej ręki;
  • trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego;
  • trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii.

Oferowane formy pomocy:

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
  2. Metoda Tomatisa
  3. EEG-Biofeedback
  4. Integracja Sensoryczna
  5. Metoda Johansena
  6. Terapia czaszkowo - krzyżowa
  7. Kontakt z dietetykiem