menu

Integracja Sensoryczna

Integracja Senoryczna to proces neurologiczny, organizujący wrażenia płynące ze wszystkich zmysłów w taki sposób by mogły być użyte do celowego działania. W procesie tym mózg otrzymane informacje ze wszystkich zmysłów segreguje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą z wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska. Dzięki temu następuje prawidłowy rozwój dziecka.

integracja sensoryczna

Dla kogo jest przeznaczona Intergracja Sensoryczna(SI)?

  • Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, takimi jak: -dysleksja, dysgrafia, dysortografia, słaba koncentracja uwagi
  • Dzieci z ADHD, ADD
  • Dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • Dzieci z autyzmem
  • Dzieci opóźnionych psycho-ruchowo
  • Dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
  • Dzieci cierpiących na schorzenia o podłożu genetycznym: -Zespół Downa, Zespół Aspergera i inne

Objawy zaburzeń Integracji Sensorycznej

  • Nadmierna lub zbyt mała wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch, np. unikanie dotykania niektórych faktur (piasek, kasza); unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami; problemy z manipulacją, posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami; nieprawidłowy chwyt długopisu; nadwrażliwość na dźwięki, na światło; trudności w nauce pisania i czytania; trudności z wysłuchiwaniem poleceń; problemy z nauką jazdy na rowerze; unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli, lub nadmierne poszukiwanie tych zabaw; kłopoty z przepisywaniem z tablicy, gubienie liter, sylab; mylenie stron prawej i lewej, szczególnie gdy dziecko nie ma czasu na zastanowienie; niski próg tolerancji na bliskość innej osoby.
  • Zbyt niski lub zbyt wysoki poziom aktywności ruchowej
  • Zaburzenia napięcia mięśniowego
  • Słaba koordynacja ruchowa
  • Niezgrabność ruchowa
  • Trudności w koncentracji, impulsywność
  • Szybka męczliwość
  • Wycofanie z kontaktów społecznych
  • Opóźnienie rozwoju mowy, rozwoju ruchowego oraz trudności w nauce
  • Słaba organizacja zachowania, brak planowania.

Przyczyny zaburzeń Integracji Sensorycznej

W czasie ciąży:

  • alkohol, narkotyki, papierosów
  • nadciśnienie tętnicze
  • toksoplazmoza
  • urazy mechaniczne
  • wymioty zaburzające gospodarkę mineralną w organiźmie
  • niedostatecznie wykształcone łożysko
  • duża infekcja pomiędzy 26 a 30 tygodniem
  • niekontrolowana cukrzyca
  • zagrożenie poronieniem
  • częsty stres

W czasie porodu:

  • przedwczesny lub opóźniony poród
  • przedłużający się lub wywołany poród
  • poród pośladkowy
  • cesarskie cięcie
  • łożysko przodujące
  • stan zagrożenia płodu
  • owinięcie pępowiny wokół szyi

Urazy w okresie noworodkowym:

  • krwawienia do mózgu
  • mikrowylewy
  • deformacje czaszki
  • resuscytacja
  • problemy z karmieniem
  • mała waga przy urodzeniu
  • przedłużona żółtaczka

Okres niemowlęcy:

  • szczepionka- negatywna reakcja
  • późne rozpoczęcie chodzenia
  • późne rozpoczęcie mówienia
  • zbyt mało dostarczonych bodźców

Co można poprawić dzięki ćwiczeniom SI?

  • Sprawność w zakresie dużej i małej motoryki
  • Uwagę i koncentrację
  • Zdolności wzrokowe i słuchowe
  • Samoświadomość i samoocenę
  • Funkcjonowanie emocjonalne.

* Ocenę procesów Integracji Sensorycznej może przeprowadzać jedynie wykwalifikowany terapeuta SI.

* Terapeuta integracji sensorycznej (SI) posiada certyfikat dwustopniowego szkolenia (kursu SI Io, a następnie IIo).

Z czego składa się badanie?

  • wywiadu
  • przeprowadzenia Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego
  • przeprowadzenia Arkusza Obserwacji Klinicznej
  • przeprowadzenia standaryzowanych Południowo-Kalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej
  • usystematyzowanej obserwacji reakcji dziecka na stymulację sensoryczną
  • obserwacji postawy, równowagi, koordynacji oraz ruchów gałek ocznych
  • w razie potrzeby: terapeuta przeprowadza obserwację swobodnej zabawy dziecka i może poprosić o informacje dotyczące dotychczasowego rozwoju dziecka oraz jego typowych zachowań.
  • całkowite badanie trwać może od 1,5 do 3 godzin. Badanie ma na celu ocenę funkcjonowania dziecka w takich sferach jak:
    • percepcja wzrokowa
    • przetwarzanie wrażeń somatosensorycznych (dotyk i propriocepcja)
    • przetwarzanie wrażeń przedsionkowych
    • koordynacja oko-ręka
    • planowanie ruchu czyli praksja